Η 11η Μαρτίου είναι η Πανελλήνια ημέρα Χημείας.

11 Μαρτίου Πανελλήνια Ημέρα Χημείας

Το Σάββατο 11 Μαρτίου ήταν η Πανελλήνια Ημέρα Χημείας!

 

 

Η 11η Μαρτίου είναι η Πανελλήνια Ημέρα Χημείας. Από το 1995 καθιερώθηκε στην Ελλάδα να γιορτάζεται η ημέρα αυτή με στόχο την υπόμνηση της τεράστιας σημασίας της επιστήμης της χημείας για τον άνθρωπο, για την καθημερινότητά της ζωής του, για το περιβάλλον αλλά και για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Η χημεία είναι η βασική επιστήμη η οποία μελετά τη δομή και τα μυστικά της λειτουργίας του φυσικού κόσμου. Η επιστήμη της χημείας δεν αφορά μόνο τους εξειδικευμένους χημικούς αλλά αφορά όλους μας γιατί η χημεία βρίσκεται παντού στη διατροφή, στα αγαθά κοινής χρήσης, στην αγροτική παραγωγή, στην προστασία της υγείας.

 

Προς τιμήν αυτής της ημέρας ο καθηγητής χημείας του σχολείου μας, Λεωνίδας Κωστόπουλος, έκανε μια παρουσίαση στα παιδιά που αφορούσε την ιστορική εξέλιξη της χημείας και την χημεία στην καθημερινότητα.

 

Χημεία: η επιστήμη της ύλης και των μεταμορφώσεων της

 

Η χημεία μελετά τη δομή, τη χημική σύσταση καθώς και τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα (φυσικές ιδιότητες) των καθαρών ουσιών και των μιγμάτων. Μελετά τον τρόπο με τον οποίο οι χημικές ουσίες αντιδρούν μεταξύ τους, δηλαδή μετατρέπονται μέσω χημικών φαινομένων σε άλλες ουσίες με διαφορετική σύσταση και ιδιότητες.

Όλοι ωφελούμαστε από τα επιτεύγματα της χημείας. Κανένας άλλος κλάδος της επιστήμης δεν έχει προσφέρει τόσα πολλά ούτε μπορεί να υποσχεθεί περισσότερα από τη χημεία. Μας χαρίζει όχι μόνο τα αναγκαία αγαθά, αλλά και την πολυτέλεια του περιττού.

Καθετί που υπάρχει στην ξηρά, στη θάλασσα και στον αέρα αποτελείται από χημικές ουσίες σε μια αδιάκοπη αλληλουχία αντιδράσεων. Το ανθρώπινο σώμα είναι ένα θαυματουργό εργαστήριο χημείας, που αποτελείται από τρισεκατομμύρια κύτταρα. Το καθένα απ’ αυτά αποτελείται από εκατοντάδες χημικές ουσίες, που βρίσκονται σε συνεχή «χημική» εξάρτηση με το φυσικό περιβάλλον. Π.χ. ο άνθρωπος αναπνέει, δηλαδή «καίει» με το οξυγόνο της ατμόσφαιρας τους υδατάνθρακες που παίρνει από τα φυτά, πίνει νερό, που αποτελεί το μεγαλύτερο ποσοστό του σώματός του, και ακόμα τρέφεται με στερεά τροφή, που δεν είναι τίποτα άλλο από χημικές ουσίες.

 

 

Η χημεία στην καθημερινότητά μας

 

Τα τρόφιμα, τα φάρμακα, τα καλλυντικά, τα απορρυπαντικά, τα λιπάσματα, τα φυτοφάρμακα, τα τεχνολογικά προϊόντα, τα σπίτια, τα προϊόντα ψυχαγωγίας μας και τόσα άλλα, έχουν κατασκευασθεί και βελτιωθεί με τη βοήθεια της χημικής επιστήμης. Ας δούμε μερικά παραδείγματα:

Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει ριζικές αλλαγές στη διατροφή μας με τις σύγχρονες μεθόδους παρασκευής, συντήρησης και τυποποίησης των τροφίμων. Ακόμα μελετήθηκε η θρεπτική αξία των τροφών και ανακαλύφθηκαν οι βιταμίνες και η χρησιμότητά τους. Μεγάλη πρόοδος έγινε και στην ενδυμασία με την ανακάλυψη των συνθετικών υλικών όπως το νάιλον και το συνθετικό μετάξι. Ευρύτατα χρησιμοποιούνται τα τεχνητά δέρματα, οι τεχνητές βαφές και τα συνθετικά νήματα.

Για τη θέρμανση και τη μεταφορά του ο άνθρωπος χρησιμοποιεί τα καύσιμα, στο παρελθόν τον άνθρακα, σήμερα το πετρέλαιο και τις βενζίνες. Αξιοποιεί δηλαδή την ενέργεια που ελευθερώνεται από μια χημική αντίδραση. Στην ιατρική νέα φάρμακα και νέες μέθοδοι εργαστηριακών αναλύσεων έχουν βελτιώσει σημαντικά την προφύλαξη, διάγνωση και θεραπεία των ασθενειών. Έτσι έχουν σωθεί αναρίθμητες ζωές. Όλα αυτά που αναφέραμε αποτελούν ένα πολύ μικρό μέρος των θετικών συνεπειών της χημικής επιστήμης.

Αρνητικές συνέπειες της Χημείας

 

Δυστυχώς όμως υπάρχουν και οι αρνητικές συνέπειες της ανάπτυξης της χημικής επιστήμης. Ως παράδειγμα φέρνουμε τα χημικά τοξικά αέρια, που χρησιμοποιήθηκαν σε μεγάλη κλίμακα στους τελευταίους παγκόσμιους πολέμους, και τα πυρηνικά οπλοστάσια, που αποτελούν σήμερα τον υπ’ αριθμό ένα κίνδυνο για την καταστροφή του πλανήτη μας. Επίσης η μόλυνση του περιβάλλοντος από τα απόβλητα των βιομηχανιών και από τα καυσαέρια των αυτοκινήτων, καθώς και η υπερεκμετάλλευση των αποθεμάτων των φυσικών πόρων, θέτουν σε κίνδυνο την ισορροπία του οικοσυστήματος.

 

Ύστερα τα παιδιά στον εξωτερικό χώρο του σχολείου συμμετείχαν σε ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι εμπνευσμένο από το επιτραπέζιο που ονομάζεται Ναυμαχία όπου τα παιδιά αντί για χάρτη χρησιμοποίησαν τον Περιοδικό Πίνακα.

 

 

Κούρτη Αρετή Διονυσία

Μετάβαση στο περιεχόμενο