Ταξιδεύουμε 2.254 έτη πίσω στο χρόνο και ζούμε ξανά ένα από τα ωραιότερα πειράματα στην Ιστορία των Επιστημών! Το σχολείο μας, διοργάνωσε το «Πείραμα του Ερατοσθένη», την Δευτέρα 20 Μαρτίου 2023, κατά την εαρινή ισημερία. Το πείραμα αυτό διοργάνωσαν ο καθηγητής χημείας, Λεωνίδας Κωστόπουλος, η καθηγήτρια μαθηματικών, Γεωργία Τόλη και η καθηγήτρια φυσικής, Μαρία Λιόμα.
Περισσότεροι από 35.000 μαθητές και 2.500 εκπαιδευτικοί από 52 διαφορετικές χώρες έχουν συμμετάσχει «Στο πείραμα του Ερατοσθένη» μέχρι σήμερα. Η διαθεματική αυτή δραστηριότητα αποτελεί μια ξεχωριστή ευκαιρία για τους εκπαιδευτικούς, που πραγματοποίησαν με τους μαθητές τους, τον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης. Συγκεκριμένα οι μαθητές του σχολείου μας, που συμμετείχαν χρησιμοποίησαν βασικές γνώσεις από το πεδίο των μαθηματικών αλλά και της φυσικής, της αστρονομίας και της γεωγραφίας.
Με τη χρήση απλών μέσων, όπως ένας χάρακας ή μία μεζούρα μέτρησαν το μήκος της σκιάς μίας ράβδου, ακριβώς την ώρα του τοπικού μεσημεριού. Στη συνέχεια, με βάση τις μετρήσεις τους υπολόγισαν τη γωνία που σχημάτισαν οι ηλιακές ακτίνες με τη ράβδο , ώστε να καταλήξουν συνεργατικά στον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές αναβίωσαν στην αυλή του σχολείου την ιστορική μέτρηση που ο έκανε Έλληνας μαθηματικός Ερατοσθένης (276 π.Χ.–194 π.Χ.) πριν από περίπου 2.253 χρόνια στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Ο Ερατοσθένης με αυτό το πείραμα που συγκαταλέγεται ανάμεσα στα ομορφότερα πειράματα στην Ιστορία της Επιστήμης, μέτρησε με εξαιρετική ακρίβεια για την εποχή του, την περιφέρειά της.
Βασικός στόχος της δράσης είναι η ανάδειξη του πειράματος, ως αναπόσπαστου συστατικού της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μέσα από την συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών σε βιωματικές και συνεργατικές ανακαλυπτικές δραστηριότητες. Η δραστηριότητα της υλοποίησης του ιστορικού πειράματος του Ερατοσθένη είναι ιδιαίτερα απλή.
Με την απλότητα όμως αυτή, είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό ότι κατορθώνει να:
• οδηγεί στη διαπιστωμένη γνώση και αποδοχή της αξίας των Θετικών Επιστημών για την κατανόηση του σύμπαντος κόσμου.
• προσελκύει αβίαστα το ενδιαφέρον των μαθητών και μαγνητίζει τη σκέψη αρκετών, ώστε να προωθεί και να καλλιεργεί τη θετική στάση τους απέναντι στις Θετικές Επιστήμες.
Κούρτη Αρετή Διονυσία