Εκπαιδευτική Ρομποτική – Εργαστήριο Ρομποτικής
“Ο Άγιος Βασίλης με τον Ρούντολφ ετοιμάζονται για τα Χριστούγεννα!”
Στο σημερινό εργαστήριο ρομποτικής, τα παιδιά μας συνεργάστηκαν εξαιρετικά κατασκευάζοντας και προγραμματίζοντας τα δικά τους έλκηθρα! Ως μέρος της επίσκεψης του Κέντρου εκπαιδευτικής Ρομποτικής, Προγραμματισμού & STEAM ( Robokoon )τα παιδιά του Δημοτικού μας είχαν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τον κόσμο της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής κατασκευάζοντας και προγραμματίζοντας χριστουγεννιάτικες κατασκευές, χρησιμοποιώντας τα Kit Lego WeDo 2.0.
Η Εκπαιδευτική Ρομποτική τις τελευταίες δεκαετίες αποτελεί ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό μέσο, το οποίο ενεργοποιεί τους γνωστικούς μηχανισμούς μάθησης, ενώ ταυτόχρονα βοηθάει
στην ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων. Η Εκπαιδευτική Ρομποτική βασίζεται στις θεωρίες μάθησης του εποικοδομισμού (Piaget) και του κατασκευαστικού εποικοδιμισμού (Papert). Σκοπός του κατασκευαστικού εποικοδομισμού είναι να δώσει στους μαθητές τα κατάλληλα εργαλεία, έτσι ώστε να μπορούν να εντοπίζουν τα λάθη τους και να τα διορθώνουν αλλάζοντας παράλληλα τη συμπεριφορά τους. Η αξιοποίηση του σφάλματος και η τροποποίηση της συμπεριφοράς είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της θεωρίας του Papert, πάνω στην οποία στηρίζεται η Εκπαιδευτική Ρομποτική.
Εκπαιδευτική Ρομποτική: καινοτόμο εκπαιδευτικό εργαλείο
Η Εκπαιδευτική Ρομποτική αποτελεί επίσης ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό εργαλείο για τη διδασκαλία μαθημάτων που σχετίζονται με το STEAM (Science, Technology, Engineering,Arts,
Mathematics), τα οποία στο μέλλον θα κυριαρχήσουν τόσο σε ακαδημαϊκό επίπεδο όσο και σε επίπεδο επαγγελματικής σταδιοδρομίας των σημερινών μαθητών. Επιπλέον, η Εκπαιδευτική Ρομποτική μπορεί να βοηθήσει στη διδασκαλία και θεωρητικών μαθημάτων, όπως της Γεωγραφίας ή της Ιστορίας, μέσα από τη διαθεματικότητα. Τα οφέλη της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής στη μαθησιακή διαδικασία είναι πολλά, καθώς βοηθάει τους μαθητές να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες, όπως:
- Ομαδικότητα και συνεργασία: κατά τη διάρκεια ενασχόλησης τους με δραστηριότητες εκπαιδευτικής ρομποτικής μαθαίνουν να συνυπάρχουν σε ομάδες και να συνεργάζονται όλοι αρμονικά.
- Αφοσίωση σε έναν σκοπό: αντιλαμβάνονται ότι για να πετύχουν την επίλυση ενός προβλήματος πρέπει να συγκεντρωθούν και να αφοσιωθούν στο έργο που τους έχει ανατεθεί.
- Δοκιμή και λάθος: τα παιδιά μέσα από τις δραστηριότητες της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής πειραματίζονται, δοκιμάζουν λύσεις, ελέγχουν αν είναι σωστό ή όχι το αποτέλεσμα και έτσι το λάθος γίνεται μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, που μελλοντικά τους βοηθά να ξεπεράσουν το άγχος της αποτυχίας.
- Αυτοπεποίθηση/Αυτονομία: όταν τα παιδιά κατασκευάζουν και προγραμματίζουν κάτι δικό τους από το μηδέν η χαρά και η πίστη στον εαυτό τους είναι κάτι που τους ενδυναμώνει, τους γεμίζει αυτοπεποίθηση και παράλληλα τους διασκεδάζει.
Πέρα όμως από τις κοινωνικές δεξιότητες, η Εκπαιδευτική Ρομποτική προσφέρει στα παιδιά σύγχρονες επιστημονικές και τεχνολογικές ικανότητες, όπως:
- Προγραμματισμός: μαθαίνουν τις αρχικές έννοιες του προγραμματισμού, κατανοώντας έτσι ότι κάθε πρόβλημα για να επιλυθεί πρέπει να έχει σειρά, δομή και μεθοδολογία.
- Υπολογιστική σκέψη: με την κατασκευή και τον προγραμματισμό των ρομπότ οι μαθητές προτείνουν λύσεις, δίνουν οδηγίες και διαιρούν το πρόβλημα σε μικρότερα μέρη για την καλύτερη επίλυσή του.
- Επιστημονική στάση: μέσα από την περιέργεια, την ανάλυση και την έρευνα καταφέρνουν να αναζητούν, να διαχειρίζονται και να αξιοποιούν σωστά τις πληροφορίες για την επίτευξη ενός στόχου.
- Τεχνολογική κουλτούρα: η ενασχόληση με δραστηριότητες Εκπαιδευτικής Ρομποτικής εξοικειώνει τα παιδιά με τις νέες τεχνολογίες και τα εισάγει με έναν ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο σε ένα επιστημονικό πεδίο που μέχρι πριν ίσως να τους φαινόταν δυσνόητο.
- Δημιουργικότητα/ Καινοτομία: αρχίζουν και αντιλαμβάνονται ότι για την επίλυση ενός προβλήματος δεν υπάρχει μία και μοναδική λύση, γεγονός που προάγει την φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.